the fantasy of dreamland..journey..real life..

Saturday 29 October 2011

interview

entry kali nie saya nak cerita pengalaman saya menghadiri sesi temuduga 
temuduga apa?? 
opss rahsia
sebelum nie dah banyak kali saya g interview
bahasa dan bicara saya lembut dan penuh berkeyakinan lagaknya
ye la dah panel yang temuduga saya tu very professional 
jadi saya pun kena lerw bercakap secara professional kan
tapi interview kali nie lain
kenapa??
ini semua gara - gara si panel yang nak temuduga saya tu lerw 
dia buat saya naik angin
ok la x nak cerita banyak
baca je dialog saya dengan panel sengal tu

masa : 10.15 pagi
"kringgg!!" loceng berbunyi dari dalam bilik interview.. tiba giliran saya untuk masuk ke dalam

 saya : "tokk tokk tokk" (ketuk pintu dulu)

panel A & B : "masuk''

saya : ''assalamualaikum''

panel A : w'salam jemput duduk

saya : terima kasih

panel A : okey sila perkenalkan diri anda?

saya : terima kasih.. nama saya @#$%^*(^&...berusia @$#%.. tinggal di @$#%^ and bla bla bla kemudian latar belakang pendidikan saya, saya @#$%^& bla bla bla

panel A : cik afiza awak mempunyai latar pendidikan yang bagus tapi kenapa kamu memohom pekerjaan nie?

saya : sebenarnya cik saya sememangnya minat dengan bidang perkerjaan yang ditawarkan kepada saya.. lagi pula bidang ini mmg sebati dengan diri saya. sebelum nie saya telah banyak menyertai program program yang berkait dengan bidang perkerjaan ini. saya juga merupakan salah seorang @$%^&*( bla bla bla

masa nie okey lagi..kemudian...

panel A : kamu tengok penampilan kamu..semua da ok baju cantik..tudung cantik..kasut pun dah ok.. tapi kenapa x make up sikit..kamu tahu tak untuk memasuki bidang ini penampilan perlu dijaga..bukan tu je mmg adat kalau dtg interview penampilan kena jaga..fizikal kamu pun kena jaga.. baru boleh jadi $^()^^%$.. 
nak jadi %$^&(@ kamu kena jaga BMI kamu..

mak aiii saya dah pakai blusher..eyeliner...lips bum.. pun x ok lagi?? nie interview n%^*se ke modelling nie??? (kalau cakap tu elok-elok tak pe..tapi nie cakap dah mcm menghina..aku baling kasut kot)

saya : maaf cik..saya rasa penampilan saya sudah mmg sesuai dengan bidang yang temuduga sekarang.. saya bukan datang interview modelling nak bermake up tebal.. nanti kalau asyik sibuk nak jaga penampilan..tapi bila soal kerja qualiti merosot.. kalau kauliti kerja merosot mcm mana nak capai matlamat kerajaan raykat didahulukan...pencapaian diutamakan... yang utama dalam bidang perkerjaan nie cik setahu saya ia berkait rapat dengan menjaga kebajikan rakyat.. qualiti atau pencapaian kerja perlu berada pada tahap yang bagus baru la ia akan seiring dengan matlamat kerajaan..

saya : lagi satu cik kalau cik fikir faktor BMI lebih utama dalam pemilihan pekerja.. cik boleh menolak pemohonan saya untuk pekerjaan nie.. sbb saya mencari pekerjaan yang menilai saya daripada pretasi kerja dan qualiti kerja saya.. bukan menilai pekara yang tak ada kena mengena dengan soal kerja.

panel A (dengan muka yang tegang) diam lalu bertanya kepada panel B yang dari td da mcm terkejut dengan apa yang aku cakap andai panel B ada soalan utk bertanya..

panel B : ermm..pendidikan kamu bagus.. ermmm bagus.. okey setakat nie saja.. terima kasih

panel B memberi senyuman lalu memulangkan fail sijil - sijil saya..

apa reaksi panel A? hahahaha memandang saya dengan muka ayam berak kapur..

(patut la saya pelik dengan 8 orang perempuan sebelum saya..diaorg keluar masam mencuka..rupanya panel A nie mcm haram lagi..) 

its okeys.. saya pun x kesah kalau x dapat.. datang interview pun sebab memenuhi kehendak orang tua saya.. 


saya tak cakap saya da cukup cantik..
tapi apa yang panel tu cakap da da x masuk akal..
panel tu patut balik g khusus untuk jadi panel untuk temuduga..

p/s : kepada yang nak g interview..hati - hati dengan panel..hope x dpt panel yang saya kena

bye







copyright by the owner of this blog : hati iza

No comments:

Post a Comment